تاریخ ترانه ها وسروده اهای ایرانی ( 1)
برای تو که از وطن دوری ، برای تو که از فرهنگ وملیت خود جدا شده ای ، برای تو که فراموش نکنی آن غروز پربار خویش را ، گویش ها ، وباورهای آنرا ، برای تو که آب این چشمه زلال وپاکرا بنوشی وبنوشانی وبیاد بیاوری که چه کسانی درراه میهن پر شکوه وبزرگ تو جان دادند واز خود مایه گذاشتند وبیاد بیاوری که این قطره ای است از یک اقیانوس پهناور که مملو از در وگوهر است . دیر بازی است که من این نوشته هارا دردفتری گرد آوری کرده ام که امروز روی این صفحه کوچک میگذارم لعنوان یاد گار و بامید پذیرش .
ثریا ایرانمنش . اسپانیا .
ثریا ایرانمنش . اسپانیا .
بخش اول
سرودن یک شعر زیبا و یا یک غزل کار بسیار مشگلی است وشاعر باید از خود گذشته ودر نهایت شور ومستی عشق باشد تا بتواند اثری نیکو بجای گذارد ودر قبال تمام سروده ها واشعارش مسئولیت جامعه ای را که درآن زندگی میکند قبول کرده وبشناسد یک شاعر باید به فرهنگ کهن وغنی کشورش بخوبی آشنا باشد ، اجتماع را بشناسد گوشه های روستا ها ودهکده ها را زیر پا گذاشته از هر محلی گلی بچینید دسته گلی زیبا درست نماید وبا آن گلستانی ببار آورد ، سروده های امروزی ما از دیر باز وقرون گذشته وقبل ازحمله ها وترکتازی ها درهمان ورود قوم اولیه شکل گرفته است ودلیل برجای ماندن آن نبشته ها وحجاریهای پیدا شده درگوشه وکنار این مرز وبوم است .
گذشته از آن موسیقی در اصل از طبیعت به وجود آمد ه بعد ها اهل دل و موسیقدانان از آن بهره گرفتند وآنرا تکامل بخشیده تا به امروز رساندند ، زمزمه آبشارها ، وزش نسیم بر شاخسارها آواز پرندگان وسایش برگها همه دارای یک آهنک ویک ملودی هستند وهمه پیام دهنده ، هنگامیکه بشر توانست صداهارا بکار گیرد این ریتم درروحش نشست وباو الهام بخشید کم کم بصورت آوازهای مذهبی ونیایش بکار برده شد ، هنوز معلوم نیست که این صوتها چگونه جان گرفتند وباین شکل امروزی درآمده وبشر تحت چه شرایطی توانست بسوی کمال گام بردارد آنچه مسلم است همیشه یک هیجان ویا یک حرکت سریع دراین کار دخیل بوده است به درستی نمیدانیم که آیا آوازها اول بودند وبعد سازها ویا سازها اول پیدا شده بعد کلام وصدا ، آچه مسلم است وزن در آنها مهمترین عامل بوده است .
بقیه دارد ......
بقیه دارد ......