امروز در سر زمین بزرگ ایران موسیقی حرام است .
اما دراسپانیا موسیقی جزیی از زندگی مردم شده و در طی روز محالست کسی از کنار تو بگذرد و آوازی زیر لب زمزمه نکند .
زمانیکه اسپانیای مسلمان پذیرای مکتب هنر موسیقی خلافت شرق شد ، لااقل صد سال از زمانی میگذشت که این خلافت خود پذیرایی موسیقی ایران بود و بیش از موسیقی اصلی عرب دور رفته بود ، این موسیقی اصیل را دو مورخ بزرگ عرب " مسعودی و ابن خلدون " در کتب خود توصیف کرده اند .
مسعودی در " مروج المذهب " داستانی را تعریف میکند که روزی یکی از سران قبیله عرب از شتر برزمین افتاد و فریاد کشید " یا یدا ! یا یدا! " » آخ دستم « واین فریاد با حرکت شتران هماهنگ بود و همین فریاد آهنگین بود که " هدا" نام گرفت و اساس شعر و موسیقی عرب شد .
بر خلاف اعراب ، ایرانیان یک سنت هزار ساله موسیقی داشتند یک هیئت باستان شناس که در سالهای 1961 تا 1966 به ریاست " هلمن کانتور و پناس دلو گاس " که در خوزستان فعالیت داشتند در حفریات چاه سنگ کتیبه ای را کشف کردند که یک دسته ارکستر را با گروهی نوازنده آلات موسیقی مختلف نشان میداد و چه بسا آن نماد قدیمترین ارکستر جهان بوده است .
" گزنفون " نه تنها از استادان موسیقی بلکه یک دست " کر" مرکب از زنان خواننده در دربار پادشاه هخامنشی گزارش کرده است .
د ر گذشته جوانان ایرانی موظف بودند که موسیقی را به منزله بخشی جدا نشدنی از تعلیم و تربیت خود فرا بگیرند ، ( خود من تا کلاس ششم ابتدایی در مدرسه موسیقی را به همراه نت فرا میگرفتیم زیر نظر استاد ظهیر الدینی ) .
تنبور یکی از سازهای ایرانی بود و در عصر ساسانیان موسیقی اهمیتی بیشتر یافت اردشیر بابکان بنیانگذار این سلسله خود موسیقیدان بود و نوازندگی میکرد و آوازی خوش داشت .
اردشیر هفت سازمان دولتی پدید آورد در هر سازمان روسا ی دولت تمام افرادی را که به امور مملکت و سازندگی .اجرای قوانین واقف بودند بکار واداشت وزرا / موبد بزرگ / قاضی / چهار اسپهبد / که هریک یک چهارم کشور را اداره میکرد و مرزبانان و سپس آواز خوانان ، هنرمندان چیره دست و همه کسانی که آشنایی به حرفه موسیقی داشتند و طبقه ویژه و خاصی را دارد بودند و..... (مانند امروز !!! ) .
یکی از مهمترین و مشهور ترین موسیقی دانان دربار بهرام گور زیباترین محبوبه او به نام " آزاده " بود که در فن نواختن چنگ استاد بود و بعدها مدل بسیاری از نقاشان مینیاتور قرار گرفت .
امروز حتی مینیاتور ها را هم زیر حجاب برده اند !
دیگر آوای سازی از هیچ گوشه ای بر نمیخیزد ، غیراز ناله جغد و نوحه عزا داران .
متاسفانه بیشتر نوازندگان و خوانندگان گذشته بخاطر بقای زندگی خود ، خود را در اختیار اداره امنیت سازمان مخوف جمهوری اسلامی قراردادند و حال گاهی از گوشه وکنار نیز افاضه معلومات میفرمایند !!! همان خوانندگان میخانه ها !آن عده که میل نداشتند با این دستگاه همکاری بکنند همچنان در سکوت خاموش نشستند.
حال امروز با صدای ساز و رقص و آواز این زنان و مردان که خواب را نیز از من گرفته بر حال خودمان تاسف میخورم چگونه راحت به زیر پای این گنداب خزیدیم .
ثریا / اسپانیا /
» لب پرچین «
یکشنبه هشتم اکتبر 2017 میلادی /.
------------ماخذ :
1- مسعودی
2-پلو تارک » زندگی های موازی »