جمعه، فروردین ۲۵، ۱۳۹۶

عطار نیشابوری

امروز زاد روز شیخ فرید الدن عطار نیشابوری  است حال چگونه ودر چه شرایطی پس از سالها بیاد این شاعر از یاد رفته " ملحد" افتادند ؟ نمیدانم بسراغ کتابخانه ام رفتم خوشبختانه دیواناشعار او  با تصیح درست واصیل از مرحو سعید نفیسی در همان جلوی قفسه بود آنرا باز  کردم اولین ابیانی را که بنظرم زیبا آمد  نوشتم برای انجمن . 

خوب ، درعین حال اینجا شب شام غریبان است ! یعنی سات 12 شب همه چراغهارا خاموش میکنند وعلم وکتلهارا به آرامی داخل انبارهایشان جای میدهند تا سال آینده ، کسی را با کسی کاری نیست تلویزیون مانند هرروز کار ش را  انجام میدهد درحین اخبار چند صحنه ای راهم از مراسم درشهرهای مختلف به تماشا میکذارد  ، (آندا لوسیا )بیشتر این مراسم را جدی میگرد !! برای جلب توریستها ی داخلی وخارجی . تنها دریک مورد واقعا من غمگین میشوم وبه راستی اشگ  درچشمانم مینشیند آنهم زمانیکه ارتش لژیون " یک جنازه چوبی را روی دست حمل میکند وسرود میخواند گاهی از چشمان بعضی از ا ین سربازان قوی هیکل اشک جاری میشود سرود با آنکه کمی متن رزمی دارد اما بحدی غمگین است که گویی هر سربازی پدرش را ازدست داده سپس در یک صف مرتب دوباره اورا به سر جای اولش برمیگردانند نه شمعی نه چراغی نه بانویی نه زری ونه زیوری ونه عبا وردای طلا دوزی شده مسیح تنها با یک لنگ روی دست آنها حمل میشود شیپور به صدا درمیاید اما صدای آن بیشتر به ناله شبیه است جالبتر آنکه امروز با دخترم تلفنی حرف میزدم ومیگفتم تنها  موردی که مرا تحت تاثیر قرار میدهد همان برنامه لخیون یا لژیون است وگویا موبایل من یا مغز مرا خواند ویا حرفهایم را ظبط کرد که دیدم ناگهان برنامه بصورت  نه زنده بلکه یکساعت تاخیر دارد پخش میشود ، آه که چقدر زیبا بود ، منهم گریستم شاید بخاطر آنکه یک تم ملی دارد .
از ملیت گفتم یکی از آن عرب های سوسمار خور بدبخت روی اینستاگرام گفته ایرانیان را بجایی میرسانیم که درخیابانها ی ما به گدایی بنشینند!!  یارب مباد که گدا معتبر شود / حال کار ما بجایی رسیده تا یک عرب سوسمار خور مارا تهدید یکند  شهزاده مرتب پیام میدهند ونوچه تازه شان  مرتب درحال مصاحبه وشو وسرگم کردن همان ملت همیشه درصحنه میباشند بامید آنکه آنهاییکه کمی عقل داشته ویا دارند ویا خودرا نفروخته اند سر بربالین  مرگ بگذارند جوانان هم مشغول پایکوبی وکشیدن هرویین وماری جوانا وحشیش میباشند دبگرکجا  وکی عقلی درسرشان باقی میماند ، خلیفه هم مرتب مشغول عوض کردن پوشک خود میباشد  ودیوانگان  زنجیری هم بجان هم افتاده کدام یک بهتر  میتوانند سر ملت را زیر آب بکنند ؟ 

به راستی دلم برای شهرام همایون سوخت  طبیعی است که   میل داشت شهرتی بهم بزند وپرچمدار ایران باشد به راستی زحمت کشید حال بیمار در گوشه ای به سختی یک برنامه را به آخر میرساند دیگر از آن شور وهیجان وفریادها خبری نیست .ما هم مرتب مشغول ورق زدن آلبومهای قدیم هستیم درزمان شاه اینطور بود وحال اینطور شده همین ، نه بیشتر وعکسهای خانواده سلطتی که تمام این سی وهشت سال روزی نبود که عکسی چا پ نشود و..... بقیه اش بماند . ...

از من دیگر گذشت از فرزندانم نیز گذشت از نوه هایم /نیز گذشت آن سر زمین دیگر برای ما بیگانه است تنها به تماشای دلقکها مینشینم چندی سرمان گرم میشود وبعد  دفتر را میبندیم .
روز گذشته درخانه دخترم به آلبومهای قدیمی نگاه میکردم به روزگاران جوانیم درهمین سر زمین ویران شده چقدر زیبا بودم واقعا زیبایی خاصی داشتم شبیه هیچکس نبودم ، از آنها عکس گرفتم دلم نیامد که خودمرا درآیینه زمان نبینم وبقول پسرم هیچکدام از این بچه ها بمن نرفته اند نه از نظر شکل وشمایل ونه از نظر کاراکتر  من برای خودم یک آدم تنها بودم وهستم وخواهم بود . 
بهر روی عزا داری ها امشب به پایان میرسند ویکشنبه روز عید پاک فرا میرسد ودوشنبه من برای آزمایشهایم باید به کلینک بروم وسه شنبه دوباره درب زندان انفرادی بسته خواهد شد  مهم نیست بهتر است از انکه با دیگران زندگیم را قسمت کنم اصولا میل ندارم کسی وارد زندگی خصوصیم شود تنهاییم را دوست دارم .تا بعد ببینیم چه خواهد شد ؟ پایان 
ثریا / اسپانیا / جمعه 14 آپریل 017 میلادی .