سه‌شنبه، مهر ۲۴، ۱۳۸۶

عصیان

 

در زیر آقتاب صدایی نیست

غیر از رهگذرانی که گاهگاه

تصنیف کهنه ای را درکوچه های شهر

با این دوبیت ناقص آغاز میکنند

...

آیا زمان آمدنت نیست؟

سنگ بزرگ عصیان در دستهای توست

آیا علامت زدنت نیست؟

 

شادروان نادر نادر پور

 

ـــــــــــــ

 

 یکی از اتهامی را که بر پدر یک ملت رضا شاه کبیر می زنند این است که او روزی سه بست تریاک بعد از ناهار می کشیده است!  اما از خدما ت ارزنده ای که برای وطن ما انجام داده چیزی نمی گویند.  من نمی دانم زندگی خصوصی آدم ها به دیگران چه ارتباطی دارد؟

 

می گویند محمد رضا شاه شخص کم هوشی بوده است، در حالیکه مرحوم منوچهر اقبال می گفت: پادشاه ما یک ماشین حساب در مغزش دارد.  او قابلیت ان را دارد که چهار موضوع مختلف را در آن واحد در ذهن خود تجزیه وتحلیل نماید.  امیر عباس هویدا بارها می گفت: شاه از همۀ ما باهوش تر است. او پروندۀ یک یک وزرای خود را بخوبی می داند و از کم وکیفت آنها باخبر است.

 

اگر او بیمار نمی شد؛ اگر او از بیماریش سخنی به اطرافیانش می گفت؛ اگر او ... هزاران اگر در زوایای زندگی او پنهان است که تاریخ واقعی باید در باره اش قضاوت کند.

 

پدر ملت ترک  کمال آتاتورک مشروبخوار قهاری بود و در اثر بیماری سیرس کبدی جان سپرد، اما هیچگاه ملت او این ضعف او را اعیان نساخت.

 

و ما نشسته ایم و تنها به نقاط بی اهمیت و ناچیز نگاه می کنیم و از آنها کوهی م یسازیم و سپس (پشیمان) !! می شویم.  زمانی این پشیمانی بما دست می دهد که دیگر خیلی دیر است.  نسل سوم آوراگان ایرانی نیز به دنیا آمدند و ما چگونه می خواهیم به آنها آگاهی بدهیم؟  تنها با اشعار حاقظ و سعدی و مولانا!

 

و....حکایت همچنان باقی است.

 

ثریا / اسپانیا

 

هیچ نظری موجود نیست: