دوشنبه، اردیبهشت ۰۴، ۱۳۸۵

ایران و آمریکا

 

هشتاد ونه ساله از ویرجینای غربی و مسن ترین (Robert Byrd) سناتور رابرت برد

عضو کنگره آمریکاست. موضع ضد جنگ این سناتور دموکرات و مخاتفتش با سیاست خارجی جرج بوش و حمله به عراق در یکی از سخنرانیهایش در تاریخ 19 مارچ 2003
و پیش از اولتیماتوم بوش به صدام قابل تأمل و باز خوانیست:

 

« من امروز برای کشورم میگریم؛ رویدادهای ماههای اخیر را با قلبی درمند دنبال کرده ام؛ دیگر امریکا وجهۀ کشوری قدرتمند اما صلح جو را ندارد.  در سراسر دوستانمان از ما سلب اطمینان کرده اند.  حرفهایمان را باور ندارند و اهدافمان را زیر سؤال می برند.

 

به جای استفاده ازاستدلال و منطق و تعتق با کسانی که با آنها توافق نداریم  انتظار داریم که بی چون وچرا از ما اطاعت کنند و گرنه آنها را تهدید به انتقام گیری می کنیم.

 

بجای منزوی کردن دیگران بنظر میرسد که خودمان منزوی شده ایم؛  از نظر پیشگیری که کمتر کسی آنرا درک میکند و اکثر مردم از آن وحشت دارند به نوعی پیروی می کنیم و میگوئیم که ایالات متحده این حق را دارد که آتش خود را به هر گوشه ای از جهان نشانه گیری کرده و آن را (جنگ با تروریسم) و مضنون قلمداد می کنیم.

 

ما مدعی این حق بدون تایید و یا تصویب سازمان بین الملی هستیم؛ در نتیجه اوضاع جهان بمراتب از پیش خطرناک تر شده است.

 

ما با نخوت و تکبری که قدرت در پی می آورد خودرا یک ابر قدرت معرفی میکنیم؛ با اعضای شورای امنیت سازمان ملل افرادی حق ناشناس رفتار می کنیم زیرا جرأت می کنند با حرفها و عقاید خود مقام والا و متشخص ما را زیر سؤال ببرند…»

 

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست: